Jak przełamać barierę językową?

Jak przełamać barierę językową?

Większość uczniów, którzy trafiają do Językoterapii ma jeden wspólny cel:

Mówić po angielsku swobodnie i bez strachu.

Zacznijmy więc od tego, co to znaczy pokonać barierę językową.

Większość z Was barierę językową postrzega jako przeszkodę w swobodnym komunikowaniu. I po części jest to prawda. Ale moja wieloletnia obserwacja doprowadziła do wniosku, że pokonanie bariery językowej tak na prawdę oznacza akceptację siebie w wersji angielskiej. Kiedy zaakceptujemy siebie w wersji angielskiej, blokada, którą dotąd mieliśmy znika. Nie boimy się już, że ktoś nas źle oceni, wyśmieje, upokorzy czy najzwyczajniej w świecie nie zrozumie.

Kiedy mamy pełną akceptację siebie, nie jesteśmy podatni ani nie boimy się żadnej oceny. Znamy swoją wartość i to co możemy przekazać w języku angielskim, nawet jeśli nie jest to idealne. Akceptacja siebie, oznacza akceptację tego, że nie jesteśmy idealni a nasz język jest wystarczająco dobry, WYSTARCZAJĄCO DOBRY na dany moment. Dlatego też, w Językoterapii uczę jak nabrać pewności siebie i jak zacząć rozmawiać po angielsku bez stresu.

Oczywiście, aby pomóc sobie w pokonaniu bariery językowej, musimy przede wszystkim rozwijać:

🌿 słownictwo

🌿 umiejętności gramatyczne

🌿 pracować nad zrozumieniem ze słuchu

🌿 oraz rozwijać swój polot pisarski

Jeśli chodzi o słownictwo

 

W tym celu przygotowuję różnorodne, autentyczne materiały i zadania o tematyce, którą jesteście zainteresowani (lista tematów do wyboru jest dostępna po pierwszym darmowym spotkaniu). Jeśli uczymy się na tematach, które nas interesują mamy o wiele większe szanse na zapamiętanie słów.

Aby dane słownictwo bardziej zapamiętać, zachęcam swoich uczniów do pracy z aplikacją Quizlet. Jest to bardzo sympatyczna aplikacja, która umożliwia kreowanie własnych folderów tematycznych, oraz intuicyjnie podpowiada tłumaczenie danego słowa, co oszczędza znacznie wasz czas pracy. Można tam dodawać grafiki, aby jeszcze lepiej zapamiętywać słowa.

Kolejnym zadaniem jest wypisanie z tekstu całego zdania z poszczególnym słowem, w ten sposób uczycie się kontekstu w jakim dane słowo możecie użyć. Po wynotowaniu konkretnego zdania, proszę moich uczniów aby sami stworzyli zdanie z nowo poznanym słowem. W ten sposób upewniam się, że rozumiecie użycie danego słowa i czy jest ono osadzone w odpowiednim kontekście. Na koniec proszę, o stworzenie mind map. Jest wiele stron, na których możecie kreować swoje mind maps, na przykład MindMeister.

Jeśli wykonacie tyle zadań z użyciem danego słownictwa, to już jesteście na bardzo dobrej drodze do pokonania bariery językowej.

Jak przełamać barierę językową

Jak przełamać barierę językową

Kolejnym ważnym elementem w pokonywaniu bariery językowej jest rozwój umiejętności gramatycznych

 

Wiele osób twierdzi, że uczenie się gramatyki zabija kreatywność i powoduje barierę językową. Ja jestem innego zdania. Oczywiście nie jestem zwolennikiem ‘tłoczenia’ gramatyki na zajęciach, ale uważam, że jest ona nieodzownym elementem w pokonywaniu bariery. Jeśli jesteście w stanie skonstruować poprawne zdania, od razu na starcie macie więcej pewności do tego co wypowiadacie.

Orientowanie się w strukturach gramatycznych powoduje, że jesteście bardziej elokwentni, a co za tym idzie, pewniejsi siebie.

W Językoterapii, na zajęciach omawiam tylko krytyczne błędy, które powodują, że brzmicie jak ‘kali jeść czy pić’. Resztę zadań robicie pomiędzy spotkaniami, a swoje wątpliwości możecie rozwiać po omówieniu problemu ze mną na zajęciach.

W Językoterapii, duży nacisk kładę na pracę własną. Dostarczam wam odpowiednich materiałów w postaci linków do różnych językowych stron, czy filmików, gdzie sami odkrywacie nowe niuanse gramatyczne. Znajomość gramatyki tak naprawdę umożliwia nam kreatywność. Mając solidną bazę możemy dalej budować swoją językową przyszłość.

Jeśli chodzi o słuchanie

 

Dlaczego rozwijanie umiejętności rozumienia ze słuchu jest tak ważne w pokonywaniu bariery językowej?

Wielu z Was przychodząc do mnie na zajęcia, mówi o sobie. Każdy chce tylko mówić i mówić, bo przecież po to tutaj przychodzicie aby swobodnie się komunikować. Ale zapominacie o jednym kluczowym aspekcie, swobodnej komunikacji. O tym, że do tanga trzeba dwojga. Rozmowa to nie monolog!

Dlatego duży nacisk kładę na wspólną wymianę zdań, na zaciekawienie się tym co mam do powiedzenia w danej kwestii. Najgorsze co można zrobić, to nie słuchać swojego rozmówcy…stąd jest już krótka droga do stworzenia swojej własnej bariery.

Niektórzy z was, często w strachu pod tytułem „co ja powiem” zamiast słuchać co wasz rozmówca mówi, jesteście nieobecni w rozmowie. Układając w głowie to co za chwilę chcecie odpowiedzieć, tworzycie nieporozumienia, które was zniechęcają.

Pisanie, tutaj króciutko

Pisanie jest ważne w ćwiczeniu nowego słownictwa, oraz daje wam szansę na praktykę różnych struktur gramatycznych. A więc wspomaga proces pokonywania bariery. Zachęcam sowich uczniów do pisania streszczeń po zakończeniu danego działu tematycznego oraz do pisania swojego rodzaju dziennika/pamiętnika. W ten sposób ćwiczycie pisanie bardziej lub mniej formalne. To pomaga w utrwalaniu poznanego materiału oraz daje możliwość wyrażania siebie.

Na koniec chciałabym wrócić do akceptacji siebie w wersji angielskiej.

Bardzo pomocna jest wymiana ze mną nagrań głosowych, rozmowa ze sobą w lustrze oraz czytanie na głos. Jest to codzienna praktyka uczniów Językoterapii. Uważam, że osłuchanie się ze swoim głosem w języku angielskim jest najlepszą drogą do akceptacji siebie w wersji angielskiej i do językowej wolności.

Jeśli czujesz, że masz barierę językową i jesteś gotów podjąć wyzwanie, zapraszam Cię serdecznie na zajęcia w Językoterapii.

Pozostaw komentarz